Dlaczego warto przeprowadzić audyt efektywności energetycznej
Audyt efektywności energetycznej to opracowanie zawierające analizę zużycia energii i określające stan techniczny obiektu, urządzenia technicznego lub instalacji oraz zawierające ocenę ich opłacalności ekonomicznej i możliwej do uzyskania oszczędności energii. Taki audyt warto przeprowadzić w celu znalezienia sposobów na zaoszczędzenie zużywanej energii oraz pozyskanie tzw. białych certyfikatów.
Zmiany w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie
Zmiany wynikają przede wszystkim z potrzeby usprawnienia procesu wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (duś) oraz realizacji inwestycji drogowych, wodnych i przeciwpowodziowych.
Zakres odpowiedzialności w gospodarowaniu odpadami
Podmioty biorące udział w procesie gospodarowania odpadami ponoszą za nie odpowiedzialność w różnym zakresie. W artykule znajdziesz szczegółowe informacje na ten temat.
Zakres odpowiedzialności gmin w kontekście nielegalnych składowisk
Nielegalne składowiska powstają najczęściej na skutek porzucenia odpadów przez nieznanych sprawców, składowania w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym lub pozostawienia odpadów po działalności objętej zezwoleniem. Jaka jest odpowiedzialność gmin w tym zakresie?
Ustawa o systemie kaucyjnym a wprowadzający produkty w opakowaniach
Pytanie: Jestem producentem wprowadzającym produkty w opakowaniach na rynek. W jaki sposób i od kiedy zmienią się moje obowiązki w związku z przyjętą ustawą o systemie kaucyjnym?
Usprawnienie inwestycji przeciwpowodziowych
Nowe przepisy mają na celu zapewnienie dodatkowych instrumentów prawnych pozwalających usprawnić procedurę uzyskania decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji, która jest niezbędna w celu realizacji inwestycji przeciwpowodziowej.
Prowadzenie handlu przez Internet – jakie obowiązki środowiskowe się z tym wiążą
Obowiązki środowiskowe związane z handlem przez Internet związane są głównie z przekazywaniem konsumentom informacji o odpadach powstających z udostępnianych produktów, zapewnieniem zgodności produktów z wymaganiami środowiskowymi oraz zapewnieniem odbioru niektórych odpadów powstających z produktów. Jak to wygląda w praktyce?
Opłaty podwyższone za korzystanie ze środowiska
Jeśli podmiot korzysta ze środowiska bez uzyskania wymaganego pozwolenia lub innej decyzji, ponosi opłatę podwyższoną za korzystanie ze środowiska.
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »
AOS 223
Pomiary ciągłe substancji lub energii wprowadzonej do środowiska
Informacje dotyczące pomiarów emisji do środowiska zawarte są przede wszystkim w rozporządzeniu w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji (dalej: rozporządzenie).
Nowe przepisy dotyczące emisji
Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw zmierza do wprowadzenia instrumentów prawnych związanych z transformacją energetyczno-klimatyczną i porządkuje przepisy regulujące działalność prowadzoną na podstawie Prawa geologicznego i górniczego. Większość jej przepisów weszła w życie 28 października 2023 r.
Możliwość przeniesienia decyzji środowiskowych
Firmy często decydują się na dzierżawę hal produkcyjnych. Czy jeżeli mają aktualne pozwolenia środowiskowe, to w związku z dzierżawą powierzchni muszą uzyskać kolejne dla nowej lokalizacji? Tego dowiesz się z artykułu.
AOS 222
Usprawnienie inwestycji przeciwpowodziowych
Nowe przepisy mają na celu zapewnienie dodatkowych instrumentów prawnych pozwalających usprawnić procedurę uzyskania decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji, która jest niezbędna w celu realizacji inwestycji przeciwpowodziowej.
Prowadzenie handlu przez Internet – jakie obowiązki środowiskowe się z tym wiążą
Obowiązki środowiskowe związane z handlem przez Internet związane są głównie z przekazywaniem konsumentom informacji o odpadach powstających z udostępnianych produktów, zapewnieniem zgodności produktów z wymaganiami środowiskowymi oraz zapewnieniem odbioru niektórych odpadów powstających z produktów. Jak to wygląda w praktyce?
Najnowsza nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii
Nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw przede wszystkim służy wdrożeniu do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy 2018/2001 z 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (tzw. dyrektywa RED II).
SOS 112
Kary za niewłaściwą gospodarkę odpadami
Surowe konsekwencje karne i administracyjne grożą podmiotom za nieprzestrzeganie przepisów w zakresie gospodarowania odpadami. Jakie to konkretnie kary?
SOS 111
Opłata za marnowanie żywności
Przepis art. 5 ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności stanowi, iż sprzedawca żywności ma obowiązek ponoszenia opłaty za marnowanie żywności.
Ocena skuteczności wprowadzonych przepisów
Po badaniach przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK), które miały na celu również ocenę skutków wprowadzonej ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, izba oceniła ustawę jako pozytywny, ale zaledwie pierwszy, krok do wprowadzenia instytucjonalnych rozwiązań pozwalających na istotne zmniejszenie skali marnotrawstwa. Co jeszcze wynika z badań NIK?
Nieodpłatne przekazywanie żywności a kwestie rozliczeń
Czy należy wystawić fakturę przy nieodpłatnym przekazaniu żywności na rzecz organizacji pozarządowej, realizując postanowienia ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności?
AOS 221
Opłaty i kary związane z przekroczeniami emisji zanieczyszczeń
Niektóre firmy na podstawie wydanych decyzji muszą wykonywać systematyczne pomiary emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych z emitorów na terenie zakładu. Co, jeśli wielkości tych emisji są na granicy dopuszczalności? Czy firmie grożą dodatkowe opłaty albo kary?
Obowiązki jednostek handlowych dotyczące żywności w pojemnikach
Pytanie: W związku z wejściem w życie 24 maja 2023 r. ustawy wdrażającej wymagania dyrektywy Single Use Plastics (dalej: SUP) jakie są nowe obowiązki jednostek handlu detalicznego, hurtowego lub gastronomicznego, które sprzedają żywność w pojemnikach jednorazowego użytku wykonanych z papieru powleczonego polietylenem (PE)? Czy dotyczy ich również nakaz oznaczeń?
AOS 220
Nowe przepisy o dobrych praktykach w zakresie gospodarki leśnej – część I
Dnia 26 kwietnia 2023 r. weszły w życie przepisy dotyczące wymagań dobrej praktyki w zakresie gospodarki leśnej. Obowiązują one wszystkich właścicieli i posiadaczy lasów i określają sposób postępowania na etapie planowania i realizacji działań z zakresu gospodarki leśnej.
Nielegalne składowiska odpadów i ich pożary
W ostatnim czasie coraz częściej mówi się o nielegalnych składowiskach odpadów na terenie całej Polski. Odpady są porzucane, a następnie dochodzi do ich pożarów. Dlaczego mamy do czynienia z takimi przypadkami i co można z tym zrobić?
SOS 110
Wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów – jak go przygotować krok po kroku
W zależności od ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów możesz być zobowiązany do posiadania decyzji regulującej gospodarkę odpadami w przedsiębiorstwie, czyli pozwolenia na wytwarzanie odpadów.
Wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów – gdzie go złożyć
Wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów musisz przekazać odpowiedniemu organowi. Któremu?
AOS 219
Postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej przez gminę
Pytanie: Gmina zawiesiła postępowanie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do czasu przedłożenia raportu oceny oddziaływania na środowisko (raport ooś). Po upływie 3 lat od zawieszenia inwestor nie złożył raportu, postępowanie zatem zostało umorzone. Po upływie kilku miesięcy inwestor złożył kolejny wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (duś) na to samo przedsięwzięcie, załączając raport ooś. Czy taka sytuacja jest dopuszczalna? Czy inwestor został zobowiązany do złożenia najpierw karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP), a na dalszym etapie postępowania raportu?
Opłata za wprowadzanie produktów w opakowaniach
Pytanie: Czy firma, która wprowadza do Polski wodę mineralną w butelkach plastikowych (np. 1,5 l), podlega opłacie, która wynika z dyrektywy SUP?
Opakowania wielomateriałowe − jak z nimi postępować
Odpady opakowań wielomateriałowych podlegają szczególnemu traktowaniu przez przepisy Unii Europejskiej, które zostały wdrożone do naszego systemu prawnego. Jak z nimi postępować?
SOS 109
Co, jeśli spotka Cię odmowa
W przypadku wydania odmownych warunków przyłączenia do sieci kwestią podstawową jest brak zobowiązania po stronie przedsiębiorstwa do odbioru przyłącza i zawarcia umowy dotyczącej dostaw wody i odbioru ścieków.
Co powinny zawierać warunki przyłączenia do sieci
Warunki przyłączenia do sieci stanowią swego rodzaju dokument o charakterze informacyjnym, który określa aspekty techniczne przyłączenia do sieci. Jakie jeszcze treści w nim znajdziesz i dlaczego są tak ważne?
Błędy w regulaminach dotyczące dostarczania wody i odprowadzania ścieków
W 2021 roku gminne regulaminy dotyczące dostarczania wody i odprowadzania ścieków musiały się zmienić ze względu na treść art. 19a ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wprowadzonego art. 7 ustawy z 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw. Jakie problemy wynikają z tej konieczności zmiany?
AOS 218
Produkcja baterii w UE unormowana
Zatwierdzono nowe przepisy dotyczące projektowania, produkcji i zarządzania odpadami dla wszystkich typów baterii sprzedawanych w Unii Europejskiej. Co się zmieniło?
Okres rozliczeniowy dla opłat zmiennych
Opłata zmienna wynika z rzeczywistego zakresu korzystania z wód i stanowi iloczyn jednostkowej stawki za określony sposób korzystania z wód oraz wymiaru tego korzystania przez oznaczony podmiot. Ostatnio pojawiło się orzeczenie dotyczące długości okresu rozliczeniowego, który powinniśmy przyjmować.
AOS 217
Dodawanie decyzji w KOBiZE
Pytanie: Co powinnam zrobić, aby w KOBiZE widniało jedynie pozwolenie zintegrowane, ponieważ zawiera ono pozwolenie na emisje do powietrza? Samo dopisanie parametrów emisyjnych z pozwolenia Y do pozwolenia X spowodowało, że pojawił się błąd dotyczący danych instalacji technologicznej.
AOS 216
Projekt zmian w ustawie o planowaniu i zagospodarowania przestrzennym
Pod koniec marca wznowiono prace nad nowelizacją przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Celem zmian jest uproszczenie, ujednolicenie i przyspieszenie procedur planistycznych oraz zwiększenie udziału społeczeństwa w planowaniu przestrzennym.
Na które elementy pozwolenia na wytwarzanie odpadów powinieneś zwrócić uwagę
Pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest wydawane w drodze decyzji administracyjnej i określa ilości, rodzaje oraz warunki, jakie musi spełnić wytwórca odpadów. Które elementy decyzji powinieneś przeanalizować?
Kwestie zwrotu opłaty recyklingowej od używanych samochodów
Naczelny Sąd Administracyjny już kilkukrotnie wydawał wyroki w sprawie zwrotu opłaty recyklingowej pobieranej od samochodów używanych. Czego dotyczy najnowsze orzeczenie tego typu?
SOS 108
Czy możesz odzyskiwać wydobytą ziemię
Zgodnie z lp. 16 tabeli załącznika do rozporządzenia w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami odpady gleby i ziemi zawierającej substancje ropopochodne, zaklasyfikowane pod kodem ex 17 05 03*, mogą być przetwarzane poza instalacjami lub urządzeniami z zastosowaniem procesu odzysku R5.
Wykorzystywanie odpadów do utwardzania terenu
Poprzez utwardzanie powierzchni rozumie się działania wzmacniające powierzchnię, których celem jest przystosowanie jej do określonego wykorzystania (np. utwardzenia drogi wewnętrznej w zakładzie czy powierzchni wokół obiektów budowlanych). Kiedy możesz wykorzystać w tym celu odpady?
SOS 107
W jaki sposób prawidłowo klasyfikować odpady
Powstające w przedsiębiorstwie odpady klasyfikuje się przez zaliczenie ich do odpowiedniej grupy, podgrupy i rodzaju odpadów wymienionych w rozporządzeniu ministra klimatu z 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów. Jak to wygląda w praktyce?
Uznanie przedmiotu lub substancji za produkt uboczny
Produktem ubocznym może być przedmiot lub substancja powstająca w wyniku procesu produkcyjnego, ale niewytwarzana w samym procesie produkcyjnym (powstająca poza procesem związanym z produkcją docelowego produktu), niebędąca odpadem.
AOS 215
Obowiązki wytwórcy zależnie od ilości i rodzajów wytworzonych odpadów
Pytanie: W ramach wydawania decyzji na wytwarzanie uwzględniającej 14 różnych kodów odpadów (w tym 3 niebezpiecznych) postępowanie zostało umorzone. Co to oznacza? Czy te odpady należy wpisać do wniosku aktualizacyjnego jako wytwarzane poza instalacją? Co jeśli wytworzę ponad 100 kg odpadów niebezpiecznych?
Obowiązki środowiskowe posiadacza pojemnika na paszę
Przypadki, w których zbiorniki na paszę wymagają uzyskania pozwolenia, zostały wskazane w rozporządzeniu w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia, oraz rozporządzeniu w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia.
Kary za brak wyników prowadzonych pomiarów wód
Podmiot korzystający z usług wodnych przekazuje wyniki pomiarów ilości pobranych wód podziemnych i wód powierzchniowych oraz ilości i jakości ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi w formie pisemnej, w postaci papierowej lub dokumentu elektronicznego, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zaufanym albo osobistym, lub uwierzytelnianego w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej, za pośrednictwem publicznych sieci telekomunikacyjnych. Co grozi za niewywiązanie się z tego obowiązku?
AOS 214
Zasady przekazywania odpadów osobom fizycznym
Pytanie: W naszej firmie są wytwarzane odpady drewnianych palet (kod 17 02 01), które nie nadają się już do ponownego użytku, oraz sprzączki metalowe z pasów transportowych (kod 17 04 05). Wiem, że jest możliwość, aby te odpady oddawać osobom fizycznym (pracownikom firmy). Czy ilości odpadów możliwych do przyjęcia w ciągu roku dotyczą odpadów dla jednej osoby fizycznej? Rozporządzenie w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji, wskazuje, że dla drewna nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji do 10 Mg rocznie, dla metali do 5 Mg rocznie. Czy możemy ustalić wewnętrzne zasady przekazywania odpadów osobom fizycznym i tego nie ewidencjonować?
Zasady klasyfikowania opakowań niebezpiecznych
Pytanie: Sprowadzamy (kupujemy) chemię niebezpieczną w Niemczech na własny użytek. Chemia jest przywożona m.in. w pojemnikach DPPL i beczkach. Beczki/mausery po zużyciu są myte i oddawane do utylizacji jako odpad obojętny. W jaki sposób należy rozliczać się z tych opakowań wprowadzonych na rynek - jako obojętnych czy niebezpiecznych? Ponadto, jeżeli to opakowania niebezpieczne, to czy paletę, na której stoją te beczki, również należy zaliczać do opakowań niebezpiecznych?
Projekt wdrożenia dyrektywy SUP
Po długiej przerwie wznowiono prace legislacyjne mające na celu wdrożenie dyrektywy Single Use Plastics (SUP). Postanowienia dyrektywy będą zawarte w ustawie o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej.
SOS 106
Kwestie opłat za wydanie kilku pozwoleń wodnoprawnych
WSA w Łodzi zajął się problemem mnożenia opłat za wydanie kilku pozwoleń wodnoprawnych w jednej decyzji, co często stanowi problem dla podmiotów zobowiązanych do ich uiszczania. W takim razie dowiedz się, czy organ może żądać wielokrotności opłaty za wydanie pozwoleń wodnoprawnych, gdy są one tożsame rodzajowo?
Konieczna rzeczywista zmiana stanu wód
Wojewódzki sąd administracyjny podtrzymał dotychczasowe stanowisko organów i oddalił skargę. Jak wskazał w uzasadnieniu, postępowanie na gruncie art. 234 ustawy Prawo wodne nie może ograniczać się do stwierdzenia wykonania określonych prac na gruncie. Zastosowanie tego przepisu może zaistnieć wyłącznie wtedy, gdy zmiana stosunków wodnych negatywnie oddziałuje na grunty sąsiednie.
Kiedy możesz zostać zobligowany do przywrócenia gruntu do stanu poprzedniego
Jeżeli spowodowane przez właściciela gruntu zmiany stanu wody na gruncie szkodliwie wpływają na grunty sąsiednie, możliwe jest wydanie decyzji nakazującej przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom, ustalając termin wykonania tych czynności. W jakich przypadkach możesz się obawiać takiej decyzji?
AOS 213
Prowadzisz fermę zwierząt? Dowiedz się, jakie organy mogą Cię kontrolować
Oddziaływanie na środowisko chowu i hodowli zwierząt jest związane m.in. z zanieczyszczeniem wód w wyniku przenawożenia gleb, a tym samym wprowadzenia do niej biogenów, tj. azotu i fosforu. Kontroli jakich organów możesz się spodziewać?
Planowane zaostrzenie przepisów o transporcie odpadów na terenie UE
Parlament Europejski chce, by powstał unijny mechanizm oparty na ocenie ryzyka, który byłby wskazówką dla krajów UE przeprowadzających kontrole w celu zapobiegania i wykrywania nielegalnego przemieszczania odpadów. Co jeszcze ma się zmienić?
Od 28 kwietnia obowiązkowe świadectwa charakterystyki energetycznej
Od 28 kwietnia 2023 r. ma obowiązywać ustawa z 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy Prawo budowlane. Jakie zmiany z tego wynikają?
SOS 105
Podmioty i towary podlegające SENT
Konto na PUESC może założyć tylko osoba fizyczna. W przypadku podmiotów gospodarczych, zobowiązanych do dokonywania czynności w rejestrze SENT może to być np. pracownik tego podmiotu posiadający stosowne pełnomocnictwo. Jakie dokładnie podmioty i towary podlegają SENT?
AOS 212
Wpisy do kart urządzeń w rejestrze CRO
Pytanie: Jeżeli urządzenie chłodnicze wypełnione R410A w ilości 15,5 kg = 32,36 tEqCO2 ma dwa obiegi chłodnicze, a karta urządzenia jest jedna, to czy należy ją zamknąć i otworzyć dwie nowe karty urządzenia? Jeżeli urządzenie chłodnicze wypełnione R410A w ilości 2,5 kg = 5,22 tEqCO2 ma dwa obiegi chłodnicze, to czy takie urządzenie podlega pod wpis do CRO?
Pytania w zakresie sprawozdawczości odpadowej
Pytanie: 1. Mamy decyzję na zbieranie i przetwarzanie odpadów (proces R5 i R12). Czy w sprawozdaniu w dziale XII mamy uwzględnić tylko odpady przyjęte do zbierania, czy również te, które odebraliśmy i od razu przekazaliśmy do przetworzenia? Jakie tabele w dziale XIII powinniśmy uzupełnić?2. Czy w dziale XI „odpady powstałe poza instalacjami” trzeba podać te odpady, dla których nie mamy obowiązku prowadzenia ewidencji, gdyż jest ich zbyt mało?3. W jakim zakresie oczyszczalnia ścieków składa sprawozdanie o odpadach?
Postępowanie ze strużynami bezchromowymi w Polsce i Niemczech
Pytanie: Zajmujemy się dogarbowaniem skór. W wyniku obróbki strugania powstają odpady strużyn bezchromowych klasyfikowanych jako odpad 04 01 99. W Niemczech są one uznawane za skóry ‒ czy możemy sprzedawać strużyny jako towar? Jeżeli chcielibyśmy sprzedać strużyny do Niemiec, to zgodnie z procedurą wysyłania za granicę odpadu na załączniku VII?
AOS 211
Po czyjej stronie leży obowiązek składania sprawozdania ADR
Pytanie: Do zakładowej stacji paliw przywożony jest cysterną oznakowaną tablicami ADR olej napędowy. Czy zakład pracy, do którego ten towar jest przywożony, ma obowiązek sporządzenia rocznego sprawozdania ADR? Transport jest realizowany przez podmiot zewnętrzny (dostawca ON). Na terenie zakładu pracy znajduje się dystrybutor do tankowania pojazdów służbowych oraz zbiorniki, do których rozładowuje się ON z cysterny.
Nowe stawki kar za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu
W obwieszczeniu w sprawie wysokości stawek kar za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu na rok 2023 znajdziesz stawki obowiązujące w nowym roku.