Jak określić opłatę dla pojazdu z normą EURO 6
Pytanie: Moja firma dysponuje samochodem spełniającym wymagania normy EURO 6. Czy w związku z tym muszę płacić opłatę środowiskową?
Jak naliczyć opłatę za pył PM2,5 oraz PM10
Wykonując raport do KOBiZE, podmioty zazwyczaj stosują automatyczne wyliczanie wielkości emisji. W zestawieniu emitowanych substancji (w wyniku spalania paliw) pojawia się pył całkowity, pył PM10 oraz pył PM2,5. Czy wyliczając opłatę za korzystanie ze środowiska, wylicza się tylko stawkę za emisję dla pyłu całkowitego?
Jak dokonać korekty wpisu do CRO
Pytanie: System przypomniał o konieczności wykonania serwisu klimatyzacji − termin wyświetlał się na czerwono. Zgłosiliśmy sprawę firmie, która zajmuje się takim serwisem i zlecenie zostało wykonane. Po otrzymaniu protokołu z czynności wprowadzono dane do systemu, ale data wciąż pozostaje niezmieniona na liście urządzeń i nadal jest zaznaczona na czerwono. Jak można uaktualnić datę?
Zakres raportu do KOBiZE i informacji środowiskowej
Pytanie: Jesteśmy firmą produkcyjną działającą w sektorze spożywczym. W jakim zakresie prawdopodobnie musimy składać raport do KOBiZE? Dodam, że wykorzystujemy samochody służbowe (w tym ciężarowe), produkujemy żywność i opakowania na nią, mamy stanowiska spawalnicze i lakiernicze, a zakład jest ogrzewany kotłem na paliwo stałe (koks) o mocy 150 kW. W biurach i magazynie są także klimatyzatory. Bardzo prosimy o przykłady wraz ze wskazaniem konkretnych pól raportu oraz przykłady wyliczeń, które musimy zrobić.
Roczne sprawozdanie z przewozu towarów niebezpiecznych za 2023 rok
Zasady prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych oraz organy i jednostki realizujące zadania związane z tym przewozem, określają przepisy ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (dalej: u.o.p.t.n.). Kto i na jakich zasadach składa sprawozdanie z przewozu towarów niebezpiecznych?
Musisz skorygować kartę przekazania odpadów? Sprawdź, jak to zrobić
Karta Przekazania Odpadu (KPO) jest podstawowym dokumentem ewidencyjnym w zakresie gospodarowania odpadami, umożliwiającym śledzenie przepływu odpadów od producenta do odbiorcy. W jaki sposób prawidłowo korygować karty w elektronicznym systemie BDO?
Kiedy mówimy o zakładzie przetwarzania zużytego sprzętu
Pytanie: Prowadzimy odzysk odpadów szkła kineskopowego ze zużytego sprzętu (ZSEiE). Efektem procesu nie jest produkt, ale nadal odpad przekazywany do recyklingu. Czy możemy wystawiać zaświadczenia potwierdzające recykling i czy jesteśmy prowadzącym zakład przetwarzania?
Bilans lotnych związków organicznych (LZO) za 2023 rok
Jeśli firma w instalacji używa rozpuszczalników organicznych i podlega przepisom o standardach emisyjnych, powinna przygotować bilans LZO. Musi to zrobić w ciągu 2 miesięcy od zakończenia roku, którego dotyczy bilans, czyli do końca lutego 2024 roku.
- « pierwsza
- «
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- »
- ostatnia »
SOS 121
Nieprawidłowości w poborze wód i odprowadzaniu ścieków
Jak przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne radzą sobie ze zwalczaniem nielegalnego poboru wody?
AOS 236
Deklaracja KZR a odbiór odpadów
Pytanie: Nasz dotychczasowy odbiorca odpadów nalega na podpisanie przez nas (wytwórcę odpadów) deklaracji KZR na poszczególne kody odpadów. Po podpisaniu deklaracji cena za odbiór odpadów spadnie prawie o 50%. Czy podpisanie deklaracji KZR wiąże się z konkretnymi obowiązkami?
Aktualizacja wpisu do BDO przy zmianie siedziby
Jeżeli siedziba i miejsce wytwarzania odpadów były wcześniej w różnych miastach, a potem podmiot przeniósł siedzibę w to samo miejsce, musi przeprowadzić stosowną aktualizację w systemie BDO.
Akt o AI a kwestie przetwarzania danych osobowych
Wdrożenie możliwości sztucznej inteligencji (AI) do szeroko rozumianej ochrony środowiska wiąże się z tym, że ma ona wpływ na ochronę danych osobowych. W związku z tym należy sprawdzić, czy nowymi rozwiązaniami nie naruszamy obowiązujących przepisów.
AOS 235
Akt o AI a ochrona środowiska
Niebawem zaczną obowiązywać przepisy europejskiego aktu o sztucznej inteligencji (dalej: akt AI). Akt ma wpływ również na użytkowników rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji (AI), wykorzystywanych w procesach związanych z ochroną środowiska.
Kwestie postępowania z odpadami popowodziowymi
Pojawiła się nowelizacja rozporządzenia o stanie klęski żywiołowej na obszarze części województw dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego. Zmiany te obejmują także kwestie związane z odpadami.
AOS 234
Cyfryzacja w obrębie etykiet nawozów
Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowe rozporządzenie dotyczące cyfrowego etykietowania produktów nawozowych. Przepisy te mają na celu modernizację obowiązujących norm i mają przynieść korzyści zarówno producentom, jak i konsumentom.
AI w firmie a obowiązki w zakresie ochrony środowiska
Sztuczna inteligencja (AI) znajduje zastosowanie w coraz większej liczbie branż. Można ją z powodzeniem stosować również w związku z wypełnianiem obowiązków w zakresie ochrony środowiska.
SOS 119
Co oznacza, że likwidacja jest niemożliwa
Zgodnie z art. 190 ust. 14 Pw, jeżeli właściciel urządzenia wodnego nie uzyskał decyzji o legalizacji urządzenia wodnego, a likwidacja urządzenia jest niemożliwa ze względów technicznych lub ekonomicznych, organ właściwy w sprawach pozwoleń wodnoprawnych na wykonywanie urządzeń wodnych może nałożyć na właściciela tego urządzenia, w drodze decyzji, obowiązek wykonania urządzeń zapobiegających szkodom.
AOS 233
Ustawa o wyrobach zawierających azbest
Nowa ustawa została opracowana, ponieważ pojawił się obowiązek wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2668 z 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2009/148/WE w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy. Jaka jest treść tego aktu prawnego?
Od września kolejna edycja Mojego Prądu
Kolejny nabór wniosków w programie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej “Mój Prąd” jest planowany od 2 września 2024 r. do 20 grudnia 2024 r. lub do wyczerpania alokacji. Budżet programu wynosi 400 mln zł ze środków FEnIKS na lata 2021‒2027.
AOS 232
Przepisy o sygnalistach w ochronie środowiska
Została przyjęta nowa ustawa o ochronie sygnalistów, której większość przepisów ma wejść w życie 25 września 2024 r. Które jej przepisy dotyczą ochrony środowiska?
Propozycja nowelizacji ustawy o elektromobilności
Główne cele projektu nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska to poprawa jakości powietrza i rozwój ekologicznego transportu zbiorowego w największych miastach. Co dokładnie zaproponowano w tych przepisach?
AOS 230
Czy mycie hali wymaga pozwolenia wodnoprawnego
Pytanie: Myjemy za pomocą myjki przemysłowej halę magazynową (używamy płynu biodegradowalnego). Czy w związku z tym możemy wylewać tę wodę po myciu do kratki ściekowej połączonej ze zbiornikiem retencyjnym? Czy potrzebujemy na to jakieś pozwolenie?
SOS 118
Kompendium wiedzy o transgranicznym przemieszczaniu odpadów
Podstawowe informacje o transgranicznym transporcie odpadów. Jak postępować, by uniknąć nieprzyjemności w trakcie transgranicznego przemieszczania odpadów albo zminimalizować je do minimum? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz w tym numerze specjalnym.
SOS 117
Ocena DNSH, czyli co zrobić, by uzyskać środki z UE na ochronę środowiska
Umowa partnerstwa na lata 2021–2027 określa sposób wykorzystania środków pochodzących z funduszy unijnych oraz współpracę pomiędzy Polską a Unią Europejską. Dokument ten definiuje również zasady horyzontalne, wśród których nowością (w porównaniu do lat wcześniejszych) jest wprowadzenie zasady DNSH.
AOS 231
Działania remediacyjne w kontekście historycznych zanieczyszczeń
W przypadku znacznego zanieczyszczenia gleby, ziemi oraz wód gruntowych (wód podziemnych, zalegających poniżej wód przypowierzchniowych) może wystąpić konieczność przeprowadzenia działań remediacyjnych.
Dlaczego i jak warto określać ślad węglowy
Obliczanie śladu węglowego nie jest obecnie obowiązkowe, ale zmieni się to w przyszłości. Wynika to z unijnej polityki ekologicznej i coraz większego nacisku na redukcję emisji CO2.
AOS 229
Jakie są plany Rządu na rozwój OZE w Polsce
Odnawialne źródła energii (OZE) to zasoby, które są niewyczerpalne lub odnawiają się w stosunkowo krótkim okresie (np. biomasa). Są też znacznie mniej szkodliwe dla środowiska niż nieodnawialne źródła energii. Wszystkie regulacje prawne dotyczące OZE zostały zawarte w <a >ustawie z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.
Coraz surowsze kary za przestępstwa środowiskowe
Rada Unii Europejskiej przyjęła dyrektywę o ochronie środowiska przez prawo karne. Nowa dyrektywa zastępuje poprzedni akt z 2008 roku i ma zastosowanie wyłącznie do przestępstw popełnionych na terenie UE. Państwa członkowskie mogą jednak zdecydować się na rozszerzenie zakresu swojej jurysdykcji na przestępstwa popełnione poza ich terytorium.
SOS 116
Obowiązkowa forma zawieranej umowy zaopatrzeniowej
Umowa powinna być zawarta na piśmie, co sprecyzowano w ustawie zaopatrzeniowej.
Istotne warunki i wzorce zawierania umów
Ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy czy regulamin, wiążą drugą stronę, jeżeli zostały jej doręczone przed zawarciem umowy. O czym warto wiedzieć podczas sporządzania takich dokumentów i ich realizacji?
AOS 228
Czy system kaucyjny bez uruchomienia ROP jest możliwy
Przepisy Unii Europejskiej obligują państwa członkowskie do wprowadzenia systemów Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP). W Polsce w dalszym ciągu nie obowiązują przepisy w tym zakresie – jak to wpłynie na system kaucyjny?
AOS 227
Aktualizacja wpisu do BDO w zakresie wytwarzanych odpadów
Pytanie: Czy w dziale XII we wniosku aktualizacyjnym należy dodać kody odpadów, które nie powstają w wyniku prowadzenia działalności w zakresie obiektów liniowych i usług, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o odpadach? Chodzi tutaj o elektroodpady (tj. sprzęt komputerowy, drukarki itp.).
AOS 226
Jak naliczyć opłatę za pył PM2,5 oraz PM10
Wykonując raport do KOBiZE, podmioty zazwyczaj stosują automatyczne wyliczanie wielkości emisji. W zestawieniu emitowanych substancji (w wyniku spalania paliw) pojawia się pył całkowity, pył PM10 oraz pył PM2,5. Czy wyliczając opłatę za korzystanie ze środowiska, wylicza się tylko stawkę za emisję dla pyłu całkowitego?
Jak dokonać korekty wpisu do CRO
Pytanie: System przypomniał o konieczności wykonania serwisu klimatyzacji − termin wyświetlał się na czerwono. Zgłosiliśmy sprawę firmie, która zajmuje się takim serwisem i zlecenie zostało wykonane. Po otrzymaniu protokołu z czynności wprowadzono dane do systemu, ale data wciąż pozostaje niezmieniona na liście urządzeń i nadal jest zaznaczona na czerwono. Jak można uaktualnić datę?
AOS 225
Już jest propozycja wysokości kaucji
Procedowany jest nowy projekt rozporządzenia ministra klimatu i środowiska w sprawie wysokości kaucji dla poszczególnych rodzajów opakowań objętych systemem kaucyjnym. Co się w nim znalazło?
Ilości wytwarzanych odpadów a konieczność uzyskania pozwolenia
Pytanie: Czy podmiot, który w dwóch różnych instalacjach nie przekracza limitu wytwarzania 1 Mg odpadów niebezpiecznych, ale łącznie już tak, musi wystąpić o pozwolenie na wytwarzanie odpadów? W ramach jednej instalacji wytwarzamy odpad w postaci olejów, na innej zaś farb.
SOS 114
Opłata za korzystanie ze środowiska w pigułce
Większość podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jest zobowiązana naliczać i wnosić opłaty za korzystanie ze środowiska. Obowiązek ten pojawia się z momentem zarejestrowania na firmę chociażby jednego pojazdu służbowego.
SOS 113
Jakie są rodzaje raportów wprowadzeniowych
Druga grupa raportów w BDO obejmuje sprawozdawczość związaną z wprowadzaniem do obrotu produktów i opakowań.
AOS 224
Czy dopuszczenie zanieczyszczenia wody borem jest możliwe
Pytanie: Woda podziemna, którą pobieramy z własnych studni głębinowych, wykazuje przekroczenia w dopuszczalnej zawartości boru (wyniki wahają się od 1,1 do 1,3 mg/l). Stosujemy dozwolone metody uzdatniania wody, ale nie możemy zmniejszyć tej ilości. Czy jest jakaś droga prawno-administracyjna, aby nasz zakład przemysłowy miał oficjalne pozwolenie na tak niewielkie przekroczenia boru?