Zasadność opracowania planu zarządzania hałasem

Pytanie: Czy organ właściwy do wydania pozwolenia zintegrowanego ma podstawę do żądania opracowania planu zarządzania hałasem, gdy nie ma pomiarów potwierdzających przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu? Czy skargi sąsiadów na hałas stanowią wystarczającą przesłankę w tej kwestii? Czym są „obszary sąsiadujące z miejscami pracy”, o których mowa w definicji „obiektu wrażliwego”?

Zakres sprawozdawczości do PRTR

Pytanie: Prowadzimy instalację objętą jednym z rodzajów działalności określonych w załączniku I do rozporządzenia nr 166/2006 i mamy pozwolenie zintegrowane. Jesteśmy zobowiązani do złożenia sprawozdania do PRTR ze względu na przekroczenie wartości progowej w zakresie odpadów oraz uwolnień do powietrza. Czy odpady wytworzone przez podmioty zewnętrzne w ramach usług (np. czyszczenia separatorów lub prac remontowych) muszą być wówczas uwzględnione w sprawozdaniu PRTR w aspekcie art. 236b ust. 1a? Czy w transferze odpadów należy podawać także ilości odpadów wytworzonych poza instalacją? Czy w ramach PRTR trzeba raportować także uwolnienia do powietrza z emisji niezorganizowanej, niezwiązanej z instalacją?

W jaki sposób określić opłatę za emisję LZO

Wyliczanie opłaty za emisję lotnych związków organicznych (LZO) może być dla niektórych podmiotów skomplikowane. W artykule podpowiadamy, w jaki sposób podejść do tego typu problemów.

Te dodatkowe opłaty obowiązują od 2024 roku

Wraz z nadejściem 2024 roku kupujący dania na wynos i napoje w kubkach są obciążani dodatkowymi opłatami. O jakie opłaty chodzi i jakie są zasady ich uiszczania?

Sprawozdanie z poziomu działalności składane do KOBiZE do 31 marca

Pytanie:  Właściciele instalacji objętych EU ETS mają obowiązek składać do KOBiZE sprawozdania z poziomu działalności. Raport o poziomach działalności (dalej: ALC) jest składany corocznie do 31 marca za rok poprzedni. Co muszę o nim jeszcze wiedzieć? 

Opłaty za jednorazowe produkty w praktyce

Pytanie: Opublikowano rozporządzenie dotyczące stawek za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami. Czy prowadzący jednostkę gastronomiczną może prowadzić tylko bieżącą ewidencję (zakupionych, sprzedanych i pozostałych na stanie produktów jednorazowych) i z różnicy wyliczać opłatę do urzędu? Czy opakowanie i wieczko są traktowane jako komplet? Co gdy kubek jest papierowy, a wieczko z tworzywa sztucznego? Czy jeżeli opakowanie ma certyfikat, że jest wielokrotnego użytku, to zwalnia to przedsiębiorcę z obowiązku pobierania opłaty? Czy umieszczenie w takich certyfikowanych opakowaniach żywności, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos, zwalnia przedsiębiorcę z pobierania opłaty?

Odpady medyczne – zasady postępowania

Pytanie: W związku z kontrolą WIOŚ otrzymaliśmy polecenie zadaszenia prasokontenera do gromadzenia odpadów medycznych niezakaźnych o kodzie 18 01 04. W których przepisach jest taki zapis dotyczący zadaszenia? Czy jako szpital powinniśmy wyliczać ślad węglowy? Czy w salach chorych możemy gromadzić odpady jako odpady komunalne?

Nowości w BDO – aktualizacja systemu

Aktualizacja systemu produkcyjnego Bazy danych o Odpadach (BDO) odbyła się 2 lutego 2024 r. i wprowadziła zmiany w publicznym API modułu sprawozdawczości.