Jakie mogą być konsekwencje zarządzeń pokontrolnych WIOŚ

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska (WIOŚ) po zrealizowanej kontroli ma prawo podjąć określone działania. Czego należy się spodziewać?

Zmiany dotyczące odpadów budowlanych od 2025 roku

Najnowsze zmiany w ustawie o odpadach dotyczą m.in. odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Co wprowadza ta nowelizacja?

Prace na nowelizacją ustawy Prawo ochrony środowiska

Najnowsze modyfikacje mają wzmocnić środowiskowy wymiar polityki miejskiej i ekologiczną transformację miast oraz przyczynić się do poprawy jakości powietrza. Jakie dokładnie zmiany zostały zaproponowane?

Opakowania jednorazowe a obowiązki w BDO

Prowadząc jednostkę gastronomiczną, handlu detalicznego lub hurtowego, która oferuje opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, albo sprzedając żywność lub napoje pakowane w takie opakowania (w tym za pomocą urządzeń vendingowych), ma się obowiązek pobrania od konsumentów końcowych opłaty za pojemniki i kubki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Jakie są obowiązki w tym zakresie w BDO?

Odpady z remontu – jak z nimi postępować

Pytanie: Nie jesteśmy firmą budowlaną, ale własnymi siłami robimy remont budynku, w którym chcemy m.in. wymienić stare okna drewniane z szybami na energooszczędne, dokonać ocieplenia itd. Nie mamy pozwolenia na wytwarzanie odpadów z grupy 17 (z budowy, remontu i demontażu obiektów budowlanych). Zgłosiłam w BDO możliwość wytworzenia poza instalacją niektórych odpadów z grupy 17, ale nie poinformowałam o odpadzie o kodzie 17 09 04 (zmieszanych odpadach z budowy, remontów i demontażu), pod którym to kodem chce odebrać od nas odpady Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Co mamy teraz zrobić?

Ocena DNSH, czyli co zrobić, by uzyskać środki z UE na ochronę środowiska

Umowa partnerstwa na lata 2021–2027 określa sposób wykorzystania środków pochodzących z funduszy unijnych oraz współpracę pomiędzy Polską a Unią Europejską. Dokument ten definiuje również zasady horyzontalne, wśród których nowością (w porównaniu do lat wcześniejszych) jest wprowadzenie zasady DNSH.

Obowiązki posiadaczy klimatyzatorów

Pytanie: Pytanie: Jednostka budżetowa miasta jest wpisana do Centralnego Rejestru Operatorów (CRO), ponieważ ma urządzenia klimatyzacyjne, których czynnik chłodniczy przekracza ilości wymagające wpisu. Jakie działania oprócz pilnowania terminów i wpisów do CRO należy podjąć? Czy trzeba wysyłać roczne sprawozdania do urzędu marszałkowskiego? Czy w razie niedopatrzenia konsekwencje finansowe ponosi kierownik jednostki czy osoba faktycznie obsługująca system?

Nowe wzory oświadczeń dotyczących opłat zmiennych

Pytanie: W nowym wzorze kwartalnego oświadczenia dotyczącego opłaty zmiennej w zakresie wprowadzania ścieków jest tabela D „Informacja o systemie oczyszczania i podczyszczania ścieków zasolonych”. Nasz zakład wykonuje usługi galwaniczne i mamy własną oczyszczalnię ścieków, w której są oczyszczane ścieki przemysłowe z instalacji IPPC (jako mieszanina ze ściekami deszczowymi). W pozwoleniu zintegrowanym mamy określone warunki wprowadzania ścieków do środowiska (odbiornikiem jest rzeka), które zawierają chlorki i siarczany. Czy w takim razie obowiązuje nas tabela D?

SOS 121

Nieprawidłowości w poborze wód i odprowadzaniu ścieków

Jak przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne radzą sobie ze zwalczaniem nielegalnego poboru wody?

AOS 236

Deklaracja KZR a odbiór odpadów

Pytanie: Nasz dotychczasowy odbiorca odpadów nalega na podpisanie przez nas (wytwórcę odpadów) deklaracji KZR na poszczególne kody odpadów. Po podpisaniu deklaracji cena za odbiór odpadów spadnie prawie o 50%. Czy podpisanie deklaracji KZR wiąże się z konkretnymi obowiązkami?

Aktualizacja wpisu do BDO przy zmianie siedziby

Jeżeli siedziba i miejsce wytwarzania odpadów były wcześniej w różnych miastach, a potem podmiot przeniósł siedzibę w to samo miejsce, musi przeprowadzić stosowną aktualizację w systemie BDO.

Akt o AI a kwestie przetwarzania danych osobowych

Wdrożenie możliwości sztucznej inteligencji (AI) do szeroko rozumianej ochrony środowiska wiąże się z tym, że ma ona wpływ na ochronę danych osobowych. W związku z tym należy sprawdzić, czy nowymi rozwiązaniami nie naruszamy obowiązujących przepisów.

AOS 235

Akt o AI a ochrona środowiska

Niebawem zaczną obowiązywać przepisy europejskiego aktu o sztucznej inteligencji (dalej: akt AI). Akt ma wpływ również na użytkowników rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji (AI), wykorzystywanych w procesach związanych z ochroną środowiska.

Kwestie postępowania z odpadami popowodziowymi

Pojawiła się nowelizacja rozporządzenia o stanie klęski żywiołowej na obszarze części województw dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego. Zmiany te obejmują także kwestie związane z odpadami.

AOS 234

Cyfryzacja w obrębie etykiet nawozów

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowe rozporządzenie dotyczące cyfrowego etykietowania produktów nawozowych. Przepisy te mają na celu modernizację obowiązujących norm i mają przynieść korzyści zarówno producentom, jak i konsumentom.

AI w firmie a obowiązki w zakresie ochrony środowiska

Sztuczna inteligencja (AI) znajduje zastosowanie w coraz większej liczbie branż. Można ją z powodzeniem stosować również w związku z wypełnianiem obowiązków w zakresie ochrony środowiska.

SOS 119

Co oznacza, że likwidacja jest niemożliwa

Zgodnie z art. 190 ust. 14 Pw, jeżeli właściciel urządzenia wodnego nie uzyskał decyzji o legalizacji urządzenia wodnego, a likwidacja urządzenia jest niemożliwa ze względów technicznych lub ekonomicznych, organ właściwy w sprawach pozwoleń wodnoprawnych na wykonywanie urządzeń wodnych może nałożyć na właściciela tego urządzenia, w drodze decyzji, obowiązek wykonania urządzeń zapobiegających szkodom.

AOS 233

Ustawa o wyrobach zawierających azbest

Nowa ustawa została opracowana, ponieważ pojawił się obowiązek wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2668 z 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2009/148/WE w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy. Jaka jest treść tego aktu prawnego?

Od września kolejna edycja Mojego Prądu

Kolejny nabór wniosków w programie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej “Mój Prąd” jest planowany od 2 września 2024 r. do 20 grudnia 2024 r. lub do wyczerpania alokacji. Budżet programu wynosi 400 mln zł ze środków FEnIKS na lata 2021‒2027.

AOS 232

Przepisy o sygnalistach w ochronie środowiska

Została przyjęta nowa ustawa o ochronie sygnalistów, której większość przepisów ma wejść w życie 25 września 2024 r. Które jej przepisy dotyczą ochrony środowiska?

Propozycja nowelizacji ustawy o elektromobilności

Główne cele projektu nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska to poprawa jakości powietrza i rozwój ekologicznego transportu zbiorowego w największych miastach. Co dokładnie zaproponowano w tych przepisach?

AOS 230

Czy mycie hali wymaga pozwolenia wodnoprawnego

Pytanie: Myjemy za pomocą myjki przemysłowej halę magazynową (używamy płynu biodegradowalnego). Czy w związku z tym możemy wylewać tę wodę po myciu do kratki ściekowej połączonej ze zbiornikiem retencyjnym? Czy potrzebujemy na to jakieś pozwolenie?

SOS 118

Kompendium wiedzy o transgranicznym przemieszczaniu odpadów

Podstawowe informacje o transgranicznym transporcie odpadów. Jak postępować, by uniknąć nieprzyjemności w trakcie transgranicznego przemieszczania odpadów albo zminimalizować je do minimum? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz w tym numerze specjalnym.

SOS 117

Ocena DNSH, czyli co zrobić, by uzyskać środki z UE na ochronę środowiska

Umowa partnerstwa na lata 2021–2027 określa sposób wykorzystania środków pochodzących z funduszy unijnych oraz współpracę pomiędzy Polską a Unią Europejską. Dokument ten definiuje również zasady horyzontalne, wśród których nowością (w porównaniu do lat wcześniejszych) jest wprowadzenie zasady DNSH.

AOS 231

Działania remediacyjne w kontekście historycznych zanieczyszczeń

W przypadku znacznego zanieczyszczenia gleby, ziemi oraz wód gruntowych (wód podziemnych, zalegających poniżej wód przypowierzchniowych) może wystąpić konieczność przeprowadzenia działań remediacyjnych.

Dlaczego i jak warto określać ślad węglowy

Obliczanie śladu węglowego nie jest obecnie obowiązkowe, ale zmieni się to w przyszłości. Wynika to z unijnej polityki ekologicznej i coraz większego nacisku na redukcję emisji CO2.

AOS 229

Jakie są plany Rządu na rozwój OZE w Polsce

Odnawialne źródła energii (OZE) to zasoby, które są niewyczerpalne lub odnawiają się w stosunkowo krótkim okresie (np. biomasa). Są też znacznie mniej szkodliwe dla środowiska niż nieodnawialne źródła energii. Wszystkie regulacje prawne dotyczące OZE zostały zawarte w <a >ustawie z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

Coraz surowsze kary za przestępstwa środowiskowe

Rada Unii Europejskiej przyjęła dyrektywę o ochronie środowiska przez prawo karne. Nowa dyrektywa zastępuje poprzedni akt z 2008 roku i ma zastosowanie wyłącznie do przestępstw popełnionych na terenie UE. Państwa członkowskie mogą jednak zdecydować się na rozszerzenie zakresu swojej jurysdykcji na przestępstwa popełnione poza ich terytorium.

SOS 116

Obowiązkowa forma zawieranej umowy zaopatrzeniowej

Umowa powinna być zawarta na piśmie, co sprecyzowano w ustawie zaopatrzeniowej.

Istotne warunki i wzorce zawierania umów

Ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy czy regulamin, wiążą drugą stronę, jeżeli zostały jej doręczone przed zawarciem umowy. O czym warto wiedzieć podczas sporządzania takich dokumentów i ich realizacji?

AOS 228

Czy system kaucyjny bez uruchomienia ROP jest możliwy

Przepisy Unii Europejskiej obligują państwa członkowskie do wprowadzenia systemów Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP). W Polsce w dalszym ciągu nie obowiązują przepisy w tym zakresie – jak to wpłynie na system kaucyjny?

AOS 227

Aktualizacja wpisu do BDO w zakresie wytwarzanych odpadów

Pytanie: Czy w dziale XII we wniosku aktualizacyjnym należy dodać kody odpadów, które nie powstają w wyniku prowadzenia działalności w zakresie obiektów liniowych i usług, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o odpadach? Chodzi tutaj o elektroodpady (tj. sprzęt komputerowy, drukarki itp.).

AOS 226

Jak naliczyć opłatę za pył PM2,5 oraz PM10

Wykonując raport do KOBiZE, podmioty zazwyczaj stosują automatyczne wyliczanie wielkości emisji. W zestawieniu emitowanych substancji (w wyniku spalania paliw) pojawia się pył całkowity, pył PM10 oraz pył PM2,5. Czy wyliczając opłatę za korzystanie ze środowiska, wylicza się tylko stawkę za emisję dla pyłu całkowitego?

Jak dokonać korekty wpisu do CRO

Pytanie: System przypomniał o konieczności wykonania serwisu klimatyzacji − termin wyświetlał się na czerwono. Zgłosiliśmy sprawę firmie, która zajmuje się takim serwisem i zlecenie zostało wykonane. Po otrzymaniu protokołu z czynności wprowadzono dane do systemu, ale data wciąż pozostaje niezmieniona na liście urządzeń i nadal jest zaznaczona na czerwono. Jak można uaktualnić datę?

AOS 225

Już jest propozycja wysokości kaucji

Procedowany jest nowy projekt rozporządzenia ministra klimatu i środowiska w sprawie wysokości kaucji dla poszczególnych rodzajów opakowań objętych systemem kaucyjnym. Co się w nim znalazło?

Ilości wytwarzanych odpadów a konieczność uzyskania pozwolenia

Pytanie: Czy podmiot, który w dwóch różnych instalacjach nie przekracza limitu wytwarzania 1 Mg odpadów niebezpiecznych, ale łącznie już tak, musi wystąpić o pozwolenie na wytwarzanie odpadów? W ramach jednej instalacji wytwarzamy odpad w postaci olejów, na innej zaś farb.

SOS 114

Opłata za korzystanie ze środowiska w pigułce

Większość podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jest zobowiązana naliczać i wnosić opłaty za korzystanie ze środowiska. Obowiązek ten pojawia się z momentem zarejestrowania na firmę chociażby jednego pojazdu służbowego.

SOS 113

Jakie są rodzaje raportów wprowadzeniowych

Druga grupa raportów w BDO obejmuje sprawozdawczość związaną z wprowadzaniem do obrotu produktów i opakowań.

AOS 224

Czy dopuszczenie zanieczyszczenia wody borem jest możliwe

Pytanie: Woda podziemna, którą pobieramy z własnych studni głębinowych, wykazuje przekroczenia w dopuszczalnej zawartości boru (wyniki wahają się od 1,1 do 1,3 mg/l). Stosujemy dozwolone metody uzdatniania wody, ale nie możemy zmniejszyć tej ilości. Czy jest jakaś droga prawno-administracyjna, aby nasz zakład przemysłowy miał oficjalne pozwolenie na tak niewielkie przekroczenia boru?