Zabezpieczenie finansowe
Zabezpieczenie finansowe wnosi się na dany rok kalendarzowy i jest przeznaczone na pokrycie opłaty produktowej. Zabezpieczenia nie wymaga wprowadzanie do obrotu sprzętu elektrycznego lub elektronicznego przeznaczonego dla innych odbiorców niż gospodarstwa domowe.
Wprowadzanie do obrotu sprzętu
Czym się różni wprowadzenie do obrotu od udostępnienia na rynku? Przeczytaj koniecznie.
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym − wymagania prawne i obowiązki przedsiębiorców
Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym określa prawa i obowiązki wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny. Ustawa ta stanowi transpozycję do polskiego prawa przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Przepisy ustawy weszły w życie 1 stycznia 2018 r. po dwuletnim vacatio legis. Wówczas też zaczęła obowiązywać m.in. nowa definicja „sprzętu elektrycznego” i „sprzętu elektronicznego”, nowe poziomy zbierania, odzysku i recyklingu, a także nowy podział na grupy sprzętu. Ponadto w 2018 roku dane przedsiębiorców zostały przeniesione z rejestru GIOŚ do rejestru BDO i przedsiębiorcy wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny zostali zobowiązani kontynuować swoją działalność na bazie nowych przepisów, które zostaną omówione w artykule.
Podział i oznakowanie sprzętu
Od stycznia 2018 roku obowiązuje nowy wykaz grup i rodzajów sprzętu elektrycznego i elektronicznego z podziałem na sześć grup. Do 31 grudnia 2017 r. obowiązywał podział na dziesięć grup sprzętu. Zmieniła się także forma wykazu, który będzie otwarty, a przyporządkowanie sprzętu do danej grupy będzie oparte na spełnieniu definicji „sprzętu” w rozumieniu ustawy.
Opłata produktowa – jak wyliczyć
Wprowadzający sprzęt jest rozliczany z wykonania obowiązku osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomu odzysku oraz poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu na koniec roku kalendarzowego. Jeżeli nie wywiązał się z powyższego obowiązku i nie osiągnął wymaganych poziomów, to jest zobowiązany do wniesienia opłaty produktowej.
Obowiązki zbierającego zużyty sprzęt
Zużyty sprzęt jest odpadem, którego nie można umieszczać łącznie z innymi odpadami.
Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego odzysk i recykling odpadów
Prowadzący działalność w zakresie recyklingu/innego niż recykling procesu odzysku ma obowiązek przechowywać zaświadczenia przez 5 lat. O jakich zaświadczeniach mowa? Jakie jeszcze posiada obowiązki?
Obowiązki prowadzącego zakład przetwarzania
Zakład przetwarzania to miejsce, w którym prowadzi się demontaż zużytego sprzętu, przygotowanie do ponownego użycia zużytego sprzętu oraz odpadów powstałych po demontażu zużytego sprzętu.
Obowiązek zbierania zużytego sprzętu − poziomy zbierania zużytego sprzętu
Minimalne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego w poszczególnych latach znajdziesz w rozporządzeniu ministra środowiska z 21 lipca 2017 r. w sprawie minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.